DISCLAIMER

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan anda.

Friday 5 September 2014

[ Berpantang Shaklee atau Jamu Tradisional ]




Sebilangan besar wanita di Malaysia khususnya kaum Melayu masih kekal mengamalkan amalan berpantang selepas bersalin. Ada yang berpantang 44 hari,ada yang 60 hari dah ada yang sangat disiplin dan extreme sampai 90 hari. Berapa pun tempoh yang dipilih untuk berpantang , saya kira masing-masing mempunyai alasan yang sama, untuk membaik pulih rahim , keadaan mental dan fizikal selepas tempoh mengandung yang lama dan selepas bersalin.

Saya akui tempoh berpantang adalah membosankan. Akan tetapi ada banyak kebaikan yang boleh didapati dari amalan ini. Antaranya..

  1. Dari segi kesihatan - doktor menggalakkan agar hubungan sex tidak dilakukan dalam tempoh 6 minggu selepas bersalin. Ini kerana si ibu baru saja melalui proses bersalin yang menyakitkan dan memerlukan masa untuk badan kembali sihat dan kuat. Selain dari itu, ia juga untuk memberi masa kepada bahagian sulit untuk sembuh sepenuhnya apatah lagi bagi mereka yang mempunyai luka eposiotomi. Apa itu luka episiotomy…? Luka episiotomi ialah potongan yang dilakukan di bahagian perinium apabila bayi memerlukan bukaan yang lebih besar untuk keluar sewaktu proses bersalin.
  2. Dari sudut agama – darah nifas biasanya keluar dalam tempoh 44 hari selepas bersalin. Dalam tempoh ini tidak diwajibkan bagi ibu yang baru lepas bersalin untuk berpuasa dan sembahyang serta ditegah dari mengadakan hubungan kelamin bersama pasangan.
  3. Bahaya “air embolism“ – Sebab lain kenapa dari segi kesihatan kenapa hubungan kelamin bersama pasangan hanya boleh dilakukan selepas 6 minggu ialah tentang kemungkinan terjadinya air embolism (tak tau apa maknanya dalam bahasa) terutama apabila melibatkan oral sex. Air embolism ialah apabila sejumlah udara yang terperangkap dan masuk ke salur pembuluh darah, dan boleh menyebabkan kematian. Ini kerana pada 6 minggu pertama selepas bersalin bahagian rahim masih lagi belum sembuh sepenuhnya
Zaman canggih ni sebut je apa jenama.Semua ada . Nak yang bancuh boleh,kapsul boleh,krim pon boleh.Boleh beli online, kat shopping mall atau order je dari mak bidan terutamanya , jamu serbuk,pilis,param dan minyak-minyak herba yang panas. Tidak dinafikan semua produk selepas bersalin adalah bagus untuk kesihatan dan dalaman wanita kerana ianya masih kekal diamalkan turun temurun dari zaman nenek moyang kita.

NAMUNNN..
Kebanyakan,rata rata atau selalulah sangat kita dengar akan bayi-bayi yang terkena jaundis /demam kuning . Maka apabila ini terjadi , doktor dan jururawat akan menyarankan bahawa sebarang ubat-ubatan berasaskan jamu dihentikan sementara waktu sehinggalah anak itu benar-benar bebas jaundis. Maka tergendalalah rancangan berpantang dan lama kelamaan jadi malas nak makan.
Ini terjadi kepada saya! Semangat nak makan pada mulanya tapi terpaksa dilupakan sebab bayi kuning.
Lepas tu jadi malas.

Alternatif kepada ini adalah dengan mengamalkan Set Berpantang dari Shaklee . Ianya semulajadi , selamat untuk ibu dan bayi dan boleh diamalkan sejurus selepas bersalin kerana ianya adalah vitamin.
Langsung tidak memudaratkan malah lebih memberi nutrisi kepada ibu dan bayi . 
*aturan makan hendaklah seperti yang telah diberi oleh agent Shaklee anda


Set berpantang Shaklee terdiri daripada 4 jenis produk vitamin dan mineral:

Membekalkan 23 jenis vitamin 
Meningkatkan kecerdasan mental & ketahanan dari jangkitan
Menolong memulihkan fungsi penghadaman dan selera makan
Penting untuk pertumbuhan sel dan pembiakan

B COMPLEX
Mengurangkan simptom kemurungan dan tekanan

VITA C
Menolong mengurangkan simptom alahan
Anti Oksidan semulajadi
Menjaga kesihatan gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah
Mengurangkan keguguran rambut
Meningkatkan sistem imun, menolong penyembuhan dan masalah jeragat
Menyembuh daya seksual dan pertumbuhan organ

Dan tambahan lagi 2 produk (MILK BOOSTER);

-ALFALFA 

 Bertindak seperti kacip fatimah 
 Menggalakkan pengeluaran susu ibu
 Melegakan sakit sendi dan belakang. 
 Menghilangkan kelesuan dan tekanan. 
 Memberi kelegaan semasa keluar darah nifas dan haid. 
 Memulihkan urat selepas bersalin

-ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)
Protein adalah komponen utama susu ibu selepas air. Kurang protein terutama semasa berpantang akan menyebabkan keletihan dan mengalami susu kurang.
Membantu penyembuhan luka secara menyeluruh
Protein diperlukan untuk menghasilkan hormon dalam badan. Penyusuan susu ibu sangat berkait rapat dengan hormon prolactine dan oxytocin

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Set bersalin Shaklee dapat membantu ibu tenang menghadapi rutin harian, dan menyediakan vitamin dan mineral asas, mempercepatkan penyembuhan luka luaran dan dalaman badan dengan berkesan (terutamanya yang melahirkan secara caesarean) dan pastinya tidak memudaratkan bayi yang disusukan.

Dapatkan hari ini untuk bekalan sepanjang berpantang!
Set bersalin Shaklee pastinya set berpantang yang paling digemari

AyuNazaruddin
http://www.facebook.com/wellnesshavenmalaysia
IG: @wellnesshavenmalaysia





1 comment:

  1. Menariknya...I used all these dueing my confinement...worked. Alhamdulillah...
    Sesiapa yang berminat...usah tunggu2 lagi...
    Inilah khasiat yang kita perlu apatah lagi dalam berpantang...;-)

    ReplyDelete